Den offentlige transport
Den første uge går vi frem og tilbage, når vi skal besøge centrum, da vi godt kan lide at udforske vores nye by, og da strækningen langs floden er hyggelig. Det bliver nu hurtigt lidt ensformigt, og da det tager godt og vel 20 minutter at komme ind til området med restauranter, beslutter vi os for at undersøge, hvordan den offentlige transport fungerer.
Vi køber begge et metrokort inde på busterminalen og starter med at fylde 20 dollar på hver. Efterfølgende fylder vi på samme sted, men man kan også gøre det hos chaufføren, hvis man har kontanter. En tur koster 2 dollar, hvilket svarer til 8 kr., men det bliver aldrig dyrere end 4 dollar om dagen. Man tjekker ind, når man går ind i bussen, men skal ikke tjekke ud igen, og en indtjekning er gyldig i to timer. Hvis man får brug for at tjekke ind igen senere den samme dag, koster det igen 2 dollar, men derefter kører man gratis resten af dagen. Der er heller ikke noget, der hedder zoner, så prisen er den samme de par gange, vi kører ud af byen.
Normalt tager vi rute 44 fra hjørnet af Bealey Avenue og Madras Street ind til busterminalen, som ligger rimelig centralt. Den kører dog kun hver halve time og i weekenden kun en gang i timen, så man skal lige have det til at passe. Den sidste afgang inde fra byen er omkring kl. 21, så bliver det senere end det, går vi hjem eller tager en anden linje, som kører ca. halvdelen af vejen.
Busterminalen fungerer utrolig godt, og det er nemt at finde den rigtige bus. Terminalen er delt op i fire områder, som hver har fire platforme. Vores linje 44 kører altid fra område D, og man kan nemt se på tavlen, hvilken platform den afgår fra. Det bliver først annonceret, når den ankommer, men det bliver også sagt i højttalerne, så det er nemt nok. Dørene ud til bussen går først op, når bussen holder helt stille.